Näytetään tekstit, joissa on tunniste Uusi vuosi. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Uusi vuosi. Näytä kaikki tekstit

tiistai 10. tammikuuta 2017

Herkulliset rieskarullat kahdella helpolla täytteellä


Uudenvuodenaatona meiltä löytyi pöydästä kahden kakun lisäksi myös kahta erimakuista rieskarullaa paloiksi leikattuna. Tällaisia rieskaherkkuja pitäisi tehdä ehdottomasti useammankin, sillä nämähän ovat äärettömän helppoja ja nopeita tehdä, ja vieläpä ihanan makuisiakin.

Rieskojen sisään päätyi kaksi erilaista täytettä. Savulohta ja kalkkunaa. Savulohitäytteeseen hukkasin mansikkamoussekakun teosta ylijäänytä turkkilaista jogurttia ja se toikin täytteeseen sopivaa raikkautta. Tytär näytti peukkua ja hymisteli iloisesti maistellessaan lohirullia. Ja toinen tytär teki tuon saman kalkkunaversiolle.


Ja voi turjake kun noista kuvista tuli huonoja ja epäselviä. Nappasin ne viime hetkillä, kun auringon viimeiset säteet vielä osuivat tälle puolelle maapalloa ennen pimeyttä. Jalustaa käyttämällä olisi ehkä saanut pelastettua osan kuvista, mutta aikaa oli liian vähän kaivaakseni sen esille. No mutta eipä huonot kuvat näiden makua pahenna, herkkua olivat ja nuo kaikki rieskanpalat oli tuhottu seuraavaan päivään mennessä. Toinen tytöistä söi suurimman osan kalkkunapaloista, kun taas itselleni maistui parhaiten lohiversio.


Rieskarullat kahdella helpolla täytteellä

Savulohitäyte (riittää n. 6 rieskaan):
150 g kylmäsavulohta
2 dl turkkilaista jogurttia
200 g ruohosipulituorejuustoa
0.5-1 pieni punasipuli pieneksi pilkottuna

Kylmäsavustettu broileritäyte;
valkosipulituorejuustoa
kylmäsavustettuja broilerin leikkeleitä
salaattia
(halutessaan esim. paprikaa)

Lisäksi:
rieskoja

Ohje:
Tee savulohitäyte hurauttamalla kylmäsavulohisiivut minisilppurissa (tai vaikka veitsellä leikaten) hienoksi. Lisää joukkoon turkkilainen jogurtti sekä tuorejuusto ja maun mukaan hienonnettua punasipulisilppua. Levitä täytettä rieskojen päälle sopivan paksuinen (melko ohut) kerros ja rullaa. Jätä rieska saumapuoli alaspäin ja täytä loput rieskat. Leikkaa lopuksi rieskat sopivan kokoisiksi suupaloiksi.

Tee kalkkunarieskat levittämällä reilukerros valkosipulituorejuustoa rieskan pintaan tasaiseksi kerroksi. Levitä päälle tasainen kerros broilerin leikkeleitä ja muutama salaatin lehti. Rullaa ja leikkaa paloiksi.

Anna rieskojen maustua hetki jääkaapissa ennen syömistä. Erityisesti lohitäyte paranee jääkaapissa. Nauti :)

Vinkki:
* Kuten yleensä, täytteitä kannattaa maistella jo tekovaiheessa ja tehdä niistä omaan makuun sopivat. Huomaa kuitenkin, että punasipulin maku voimistuu, kun täyte tekeytyy.

* Joukkoon voi heitellä vaikka mitä täytteitä. Munkin piti laittaa kalkkunaversioihin myös paprikaa, mutta muistin sen olemassaolon vasta kun rieskat oli rullattu..

perjantai 6. tammikuuta 2017

Mansikkamoussekakku ja epäonnistunut mirror glaze


Meidän toinen uudenvuodenaaton kakku oli tämä lasten toiveesta tehty mansikkamoussekakku mehevällä suklaakakkupohjalla. Testailin samalla kakun päälle kirjavan mirror glaze -kuorrutteen tekemistä, mutta sen suhteen kaikki ei mennyt kuin Strömsössä keskittymiskykyni kadotessa taivaan tuuliin...

Kuorrutetta pitää testailla vielä uudestaankin pienten muokkailujen jälkeen. Nyt se jämähti vähän turhankin nopsaan, ja kakun päälle sitä tuli aivan liian paksu kerros. Lisäksi sen koostumus ei ollut kovinkaan hyvin leikattavissa. Ja sitä oli liikaa. Eivätkä kaikki käyttämäni värit erottuneet lopputuloksesta. Ja ja ja, kaikkea muuta pientä säätöä.. Jätänkin ohjeen nyt tästä postauksesta pois, ja julkaisen sen vasta muokkailun ja testailun jälkeen. Sellaista luvassa näillä näkymin vielä tulevan kevään/kesän aikana :)


Kakku oli sisältä mansikka-suklaa -täytekakun makuinen. Pohjalla oli siis suklaakakkupohjan pala (nam!) ja sen päällä ja reunoilla reilu annos kuohkeaa, hieman höttöistä mansikkamoussea. Koostumus olisi voinut olla vaikka enemmänkin juustokakkumainen, niin se olisi sopinut tällaiseen kuorrutettuun kakkuun mielestäni sillä tavalla paremmin.

Tässä nyt kuitenkin tiedot tuon pohjan ja täytteen osalta. Ensi kerralla sitten toivon mukaan myös mirror glaze -kuorrutteen osalta, sillä on se vain niin nätti onnistuessaan! Ja helppokin, kunhan vain löytyy keskittymiskykyä kuorrutusvaiheessa edes parin pikkuhetken verran :)


Mansikkamoussekakkua suklaakakkupohjalla

n. 16 cm irtopohjavuokaan

Pohja:
1 osa 16 cm vuokaan paistetusta Mielettömän mehevästä suklaakakkupohjasta (1.5 -kertainen annos paistettuna 16 cm vuokaan, yksi pohja leikattuna 3 osaan. Kakkuun käytetty 1 osa.)

Täyte:
300 g mansikoita soseutettuna
2 dl vispikermaa
300 g maustamatonta tuorejuustoa
1 dl turkkilaista jogurttia
vajaa 0.5 dl sokeria
2 tl vaniljasokeria
3 rkl vettä
3 tl liivatejauhetta

HUOM! Mirror glaze oli niin epäonnistunut, etten julkaise sitä!


Ohje:
Tee kakkupohja päivää ennen täytteen tekemistä. Itse tein 1.5-kertaisen annoksen Mielettömän mehevää suklaakakkupohjaa kahteen 16 cm vuokaan (tarkempi ohje Suklaakakku minttupäällisellä-postauksessa) ja leikkasin toisen pohjan 3 osaan. Kaksi osaa meni pakkaseen ja yksi päätyi tähän kakkuun kakkupohjaksi.

Laita tarjoilulautasen keskelle hieman kakkupohjaa suuremman irtopohjavuoan reunaosa tai 16 cm irtopohjavuoan reunaosa suuremmaksi avattuna. Voitele reunan sisäpuoli. Laita keskelle 1 kakkupohja. Tee täyte. Vatkaa kerma vaahdoksi, Vatkaa joukkoon tuorejuusto sekä turkkilainen jogurtti. Mausta sokereilla ja sekoita joukkoon myös soseutetut mansikat. Sekoita liivatejauhe veteen. Anna turvota parisen minuuttia. Kun liivate on turvonnut, lämmitä sitä mikrossa n. 15-20 sekuntia, kunnes liivate on kokonaan sulanut. Kaada täytteen joukkoon ohueana nauhana koko ajan voimakkaasti vatkaten. Kaada täyte irtopohjavuoan reunojen sisäpuolelle suklaakakkupohjan päälle. Tasoita ja laita jääkaappiin hyytymään muutamaksi tunniksi tai yön yli.


HUOM! Mirror Glaze-kuorrutusta en siis julkaise tällä kertaa, ettei ketään muu käytä huonoa ohjetta! Mutta muistutukseksi itselleni: Älä missään nimessä lisää kuorrutetta enää jos pinta on tasainen ja kakku peittynyt ja mikäli kulhossa oleva kuorrute on jähmettynyt liikaa!!!
Tällä kertaa edettiin alla olevan kuvan tapaisesti, ensi kerralla sitten toisella tavalla :)





tiistai 3. tammikuuta 2017

Mehevä suklaakakku minttusuklaapäällisellä


Uudenvuodenaattona meillä herkuteltiin mm. tällä minttusuklaakuorrutteisella mielettömän mehevällä suklaakakulla. Ajatus tähän kakkuun lähti tarhan myyjäisiin tekemästäni mehevästä piparminttu-suklaakakusta, jonka jämäpaloja maistellessani ihastuin kakkuun täysin ja päätin tehdä sellaisen itsellenikin vielä lähiaikoina. Tällä kertaa tosin väsäsin tuon pohjan ilman piparminttuöljyä, sillä pohjantekovaiheessa en vielä täysin tiennyt mihin aikoisin sen hukata. Tässä kakussa pohja oli perus (mutta siis älynhyvä!) suklaakakkupohja ja päällisessä maistui suklaan lisäksi raikas piparminttu. Tykkäsin kyllä tästäkin hirmuisesti, mutta ensi kerralla pitää laittaa tuota piparminttua kyllä pohjaankin.


Pohjaa varten tein 1.5 -kertaisen annoksen Mielettömän mehevää suklaakakkupohjaa, ja paistoin sen kahdessa n. 16 cm vuoassa. Toisen pohjan käytin tähän kakkuun ja toinen päätyi pakkaseen kolmeen osaan leikattuna myöhempää käyttöä varten. Tai no yksi osa niistä kolmeasta tuli heti käyttöön. Siitä kakkupohjasta ja kakusta lisää vielä muutaman päivän päästä :)


Tällä kertaa tein tuon monia ihastuttaneen Mielettömän mehevän suklaakakkupohjan aavistuksen kevennettyä. Taikinassa oli hieman vähempi rasvaa ja vastaavasti enemmän hapanmaitotuotetta. Vähän samalla tavalla, kuin joulukuisessa nakukakku-tyyppisessä suklaakakussakin, jossa testailin taikinan keventämistä ensimmäistä kertaa. Mutta toimihan se taikina tälläkin kertaa. Eli jos tykkää mielettömän mehevästä suklaakakusta, mutta haluaa keventää sitä, kannattaa ihmeessä kokeilla tätä pohjan ohjetta! 

Muokkasin kuorrutetta tätä kakkua varten hieman pehmoisemmaksi, ja nyt koostumus olikin erittäin hyvä. Pehmeä, hyvin leikattavissa, mutta silti tarpeeksi jämäkkä. Kuvissa kuorrute on täysin tuore ja kiiltävä, mutta se mattaantui hieman jääkaapissa. Mutta se maku, slurps! Herrrrrkkua! 


Minttu-suklaakakku kaksivärisellä päällisellä

HUOM! Ohjeella tulee kaksi 16 cm kakkupohjaa. 

Pohja:
175 g voita
75 g tummaa suklaata sulatettuna
1 dl rypsiöljyä
1.5 dl vettä
4.25 dl piimää
4 munaa
2.5 dl sokeria
2 dl fariinisokeria
7 dl vehnäjauhoja
1.5 dl tummaa kaakaojauhetta
2.25 tl leivinjauhetta
1.5 tl soodaa
1 tl suolaa
1.5 rkl vaniljasokeria


Kuorrutus:
100 g tummaa suklaata
0.75 dl vispikermaa 
2 tl vaaleaa siirappia
5 tippaa piparminttuöljyä
50 g valkosuklaata
0.25 dl vispikermaa

Ohje:
Tee pohjat. HUOM! Ohjeella tulee kaksi pohjaa, mutta kuorrutus on vain yhden kakun päälle!

Sulata voi ja suklaa mikrossa varovasti välillä sekoittaen. Sekoita joukkoon öljy, vesi, piimä, sokerit sekä munat yksitellen. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää joukkoon. Sekoita nopeasti tasaiseksi taikinaksi. Kaada taikina kahteen voideltuun n. 16 cm irtopohjavuokaan ja paista 170 °C noin 55 minuuttia tai/ja kunnes tikkuun ei jää kokeiltaessa taikinaa. Anna jäähtyä. 

Kun pohja on jäähtynyt, tee kuorrutus. Pilko suklaat kahteen mikron kestävään kulhoon (tumma suklaa toiseen ja valkosuklaa toiseen). Lisää tumman suklaan joukkoon 0.74 dl vispikermaa ja valkosuklaan joukkoon 0.25 dl vispikermaa. Lämmitä suklaita mikrossa varovasti välillä sekoitellen, kunnes ne ovat kokonaan sulaneet. Sekoita tumman suklaan joukkoon muutama tippa piparminttuöljyä ja vaalea siirappi. Anna kuorrutteiden jäähtyä sen verran, että ne eivät ole liian löysiä, mutta eivät vielä jähmettyneetkään. 

Laita kakkupohja ritilän päälle, jonka alla on jokin alusta/leivinpaperi. Näin ylimääräiset kuorrutteet tippuvat alusta/leivinpaperin päälle ja saat ne noukittua talteen. 


Levitä tumma suklaa kakun päälle ja levitä kevyesti niin, että sitä valuu kakun reunoilta alas (alla olevassa kuvassa tumma suklaa on vain kakun päällä, mutta levittelin sitä vielä tuon jälkeen valumaan reunoilta alas). Liruttele päälle melkein kaikki valkosuklaa ohuina raitoina ja tasoita lastalla valkosuklaaraitojen suuntaan kevyesti vetäen vain sen verran, että valkosuklaakin valuu reunoilta hieman alas. Älä sekoita liikaa, jotta valkosuklaa ei sekoitu täysin tumman suklaan joukkoon. Liruttele päälle vielä ohuina noroina loppu valkosuklaa. Anna jähmettyä.


Nosta kakku varovasti lastalla tai muulla tukevalla apuvälineellä tarjoilulautaselle. Anna kuorrutteen asettua hetki ja nauti. 

Vinkki:
* Pohja kannattaa paistaa korkealaitaisissa vuoissa, sillä taikinaa on paljon ja kakuista tulee korkeat.

* Kakkupohja säilyy pitkään, joten sen voi tehdä hyvissä ajoin etukäteen valmiiksi.

* Toisen kakkupohjan voi vaikka pakastaa tulevaa käyttöä varten. Sen voi pakastaa kokonaisena tai esim. leikata valmiiksi 3-4 osaan ja käyttää juustokakkujen pohjana! Tai sitten voit tehdä yhden pohjan puolittamalla taikinan

* Jos haluat kuorrutukseen selkeämmät valkoiset raidat (kuten toisessa vaihekuvassa vasemmalta), levitä ensin kaikki tumma suklaaseos kakun päälle reunoja myöten. Liruttele sen jälkeen kakun pintaan valkosuklaa ohuina noroina (saman suuntaisesti). Älä enää tämän jälkeen koske pintaan, vaan anna jähmettyä.


  
Kaikkia ei voi aina miellyttää, ja tämäkin kakku sai eräältä maistelijalta kommentin, jonka mukaan kakku kaipaisi jotain muutakin rakennetta tai makua. Itse halusin maistella jotain mehevää, pehmeää, suussasulavaa, miedon suklaista ja raikkaan piparminttuista ilman sen kummempia kermavaahtomössöjä. Ja siihen tämä kakku oli juuri passeli! Kermavaahdon ystävät toki voivat heittää halutessaan väliin kermavaahto, tai suklaan rakastajilla varmaan maistuisi lisäsuklaa myös kakun keskellä. Ja vaikka pidin tästä nytkin, niin itsekin voisin suklaahimon iskiessä muokata tätä vaikka juuri tuolla ylimääräisellä suklaalla, mums! Monia mahdollisuuksia tehdä juuri oman maun mukainen kakku :)

sunnuntai 3. tammikuuta 2016

Ihana jälkiruoka: Jogurttipannacotta ja mustikkaa


Täyteläistä, silkinsileää, vaniljaista, suussasulavaa ja herkullista jogurttipannacottaa mustikkahillolla. Siitä oli meidän uuden vuoden aaton jälkiruoka tehty. Ja erittäin herkullinen olikin, nam!


Ohjeen löysin joululahjaksi saamastani Tomi Björkin Huippukokin kotiruokaa-kirjasta. Teimme itse asiassa koko uuden vuoden aaton menuun tuon kirjan ohjeisiin perustuen. Noita muita ruokia (mm. hummuksia ja pitaleipiä) ei kuitenkaan alkuperäissuunnitelmistani poiketen taida tullakaan blogiin, sillä makumaailma ei ollut täysin mieleemme, enkä tähän hätään keksi, miten niitä voisi parantaa. Kuinka se ruuanlaittaminen voikin olla niin hankalaa! Kyllähän sitä leipoo vaikka mitä herkkuja, mutta tuo ruoan maustaminen, voi kääk. No mutta jos joskus vielä alan hallitsemaan ruokapuolen likikään yhtä hyvin kuin jauhojen pöllyttämisen, niin sen kunniaksi laitan pystyyn toisen blogin. Sitä odotellessa ;)


Mutta takaisin asiaan eli tähän "nam, tämähän on hyvää"-kehun saaneeseen pannacottaan. Kuten mainitsin, se oli täyteläistä ja ihanan pehmoista. Maku oli reilun vaniljainen ja sopivan makea. En ole mikään pannacotta-ekspertti, mutta parin ravintolassa saadun jälkiruoka-annosken perusteella olen ajatellut pannacotan olevan hieman kevyempi mitä tämä oli. Toinen maistelija sen sijaan oli sitä mieltä, että olisi voinut olla vieläkin tuhdimman ja rasvaisemman oloinen. Makuasioita siis :) Tuhtius on onneksi helppo muokata joko korvaamalla maito kokonaan vispikermalla, jolloin saadaan vieläkin täyteläisempi versio, tai lisäämällä vispikerman sijasta enemmän maitoa, jolloin lopputulos on kevyempi. Tuo turkkilainen jogurtti muuten raikasti kokonaisuutta kivasti happamuudellaan. Ilman sitä maku olisi ollut ehkä liiankin makea.

Keitin vaniljaiselle pannacotalle kaveriksi myös mustikkamarmeladia, muokaten Björkin kirjassa ollut hillo-ohjetta vähemmän makeaksi. Mielestäni tosi nappivalinta jälkkäriksi ja mikä ettei sopisi vaikka isompaan vuokaan tehtynä juhlapöytäänkin :)

Ihana jälkiruoka: Jogurttipannacotta ja mustikkaa

n. 4 annosta

Pannacotta:
3 dl vispikermaa
1 dl maitoa
0.5 dl sokeria
1 vaniljatanko
2 dl turkkilaista jogurttia
2 liivatelehteä

Mustikkamarmeladi:
100 g (n. 2.25 dl) mustikoita
50 g (n. 0.75 dl) hillo-marmeladisokeria
0.25 dl vettä

Ohje:
Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. 

Laita vispikerma, maito ja sokeri kattilaan. Kuumenna seos nopeasti kiehuvaksi, älä keitä. Liuota joukkoon turvonneet liivatelehdet. Halkaise vaniljatanko. Kaavi siemenet pois ja lisää ne sekä tanko kattilaan. Anna seoksen jäähtyä n. 10 minuuttia. Sekoita sen jälkeen joukkoon vielä turkkilainen jogurtti. 

Kaada seos vuokiin ja laita jääkaappiin jähmettymään ainakin 6 tunniksi. 

Valmista mustikkamarmeladi. Laita kaikki aineet kattilaan ja lämmitä kuumaksi. Keitä pari minuuttia. Jäähdytä. Lusikoita marmeladia valmiiden pannacottien päälle juuri ennen tarjoilua. 

Vinkit:
* Pannacotta on todella pehmeää, eikä sitä pysty kumoamaan lautaselle. 

* Kylkeen sopii tosi kivasti myös muista marjoista tehdyt hillot tai hillokkeet. Esim. vadelmasta tai punaherukoista saisi ihanan raikkaan jälkkärin tai kesämmällä pinnalla voi siivuloida tuoreita mansikoita.

* Pannacotan täyteläisyyttä voi säätää kerman ja maidon suhteella. Saat pannacotasta tuhdimman version korvaamalla maidon kokonaan vispikermalla. Jos haluaa ei-niin-täyteläisen jälkiruoan, voi vispikermaa ja maitoa laittaa yhtä paljon eli parisen desiä kumpaakin.



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...