Näytetään tekstit, joissa on tunniste Jälkiruoat. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Jälkiruoat. Näytä kaikki tekstit

keskiviikko 30. elokuuta 2017

Älyttömän helppo yhden aineen banaanijäätelö


Ensi viikon alkupuolelle on luvassa vielä hieman lämpimämpää ja jopa miltei kesäistä säätä, joten nyt on hyvä aika tehdä jäätelöä! Ja mitäpäs muutakaan kuin superhelppoa, yhden aineen jäätelöä. Nyt meilläkin kokeiltiin tätä yhden aineen ihmettä, johon tulee vain banaania. Superhelppoa, nopeaa, terveellistä ja herkkua, pakko myöntää. Jäätelöön tarvitaan siis vain banaania, pakastin sekä jokin tehosekoitin tms. millä jäätyneet banaanin palat voi hurauttaa silkkisen pehmeäksi, herkulliseksi banaanijäätelöksi.

Olin jutellut meidän vanhimmalle tytölle (8v) jo varmaan parisen vuotta sitten jäätelöstä, jonka saisi tehtyä vain banaanista. Itse en moista jäätelö ollut koskaan tehnyt, mutta netissä liikkui tuolloin paljon noita älyttömän helppoja jäätelöohjeita ja mainitsin asiat tytölle ohimennen. Hänelle oli jäänyt mieleen tuo helppo ohje ja yhtäkkiä yllättäen nyt elokuussa pienissä jäätelönhimossaan hän päätti tehdä sitä.


Tyttö otti banaanin, pilkkoi sen ja asetti palat leivinpaperinpäälle. Leivinpaperi nostettiin lautaselle ja koko banaanit pääsivät pakkaseen. Sitten kuluikin muutama (viileämpi) päivä, kunnes pannaria tehdessä yhtäkkiä muistettiin ne. Hurautin kunnolla jäätyneet palat jäänmurskaamiseen tarkoitetulla monitoimilaitteella pienemmiksi. Ensin näytti siltä, ettei siitä mitään jäätelöä tullutkaan, sillä seos muistutti pieniä kivenpaloja. Mutta kun muutaman kerran pyöräytti lusikalla soseutettua, jäisiä banaanin paloja, se muotoutui jäätelön näköiseksi, pehmeäksi banaanipehmiksen makuiseksi palloksi. Tytötkin tykkäsivät hirmuisesti tästä terveellisemmästä jäätelöstä ja ehkä tätä tullaankin tekemään nyt jatkossa joka vuosi.

Tuosta yhdestä banaanista tuli kaksi pientä jäätelöpalloa. Tätä sopivan makeaa jäätelöä on helppo muokkailla lisäämällä joukkoon erilaisia "täyteaineita" esim. kaakaojauhetta, nutella tms.. Hmm. Tätä pitääkin tehdä vielä lisää ;)

Älyttömän helppo yhden aineen banaanijäätelö 

2 jäätelöpalloa

Aine:
1 banaani

Ohje:
Kuori banaani. Viipaloi se. Laita leivinpaperin pala vaikka pakastusta kestävän lautasen päälle. Nostele viipaleet leivinpaperin päälle ja laita lautanen pakkaseen vähintään muutamaksi tunniksi tai odottamaan sopivaa jäätelöhetkeä. Hurauta tehosekoittimella sileäksi. Nauti samantein.

Vinkki:
* Voit pilkkoa banaanit hyvissä ajoin pakkaseen valmiiksi

keskiviikko 9. elokuuta 2017

Jogurtti-punaherukkapiirakka


Heinäkuussa tekemästäni Pikaisesta mansikkakakusta jäi reilusti kreikkalaista jogurttia yli ja sehän piti saada upotettua johonkin. Huomasin, että punaherukat olivat sopivasti kypsiä, joten ei muuta kuin toimeen. Loppujogurtti hukkui siis tähän herkulliseen, makean kirpeään punaherukka-piirakkaan, jossa sekä pohja että täyte sisältää jogurttia. Piirakka on myös helppo ja nopea tehdä, sillä sen tekemiseen ei tarvita vatkaimia, vaan aineet vain sekoitetaan keskenään. Piirakasta tuli niin hyvää, etten keksinyt mitään paranneltavaa, vaikka kuinka yritin!


Pohja on pehmeä, kuohkea ja mehevä. Se muistuttaa sekä pehmoista piimäpohjaa, että tavallisempaa muropohjaa. Tarkemmin ajateltuna pohja on kuten muropohja, mutta ei lainkaan niin rasvainen ja jogurtista johtuen koostumus on mehevän pehmeä. Jogurtti toimii pohjan lisäksi hienosti myös täytteessä, nams!


Tai no ehkä piirakassa oli yksi huono puoli. Sen pikaisen katoamisen lisäksi nimittäin. Ja se oli se, että punaherukoita oli aavistuksen hintsusti. Itse laitoin 2.5 dl, mutta huomasin piirakan syömisvaiheessa, että niitä olisi voinut olla enemmänkin. Heittelinkin valmiin, jäähtyneen piirakan päälle punaherukoita vielä lisää ja se toi kivasti kaivattua lisäkirpeyttä. Punaherukoita kannattaakin laittaa piirakkaan oman maun mukaan.


Piirakantekoon kannattaa myös halkaisijaltaan vähintään 25 cm oleva korkealaitainen vuoka, jotta täyte pysyy vuoassa myös marjojen lisäämisen jälkeen. Tuota isommassa vuoassa piirakasta tulee matalampi, joten silloin laitojenkaan ei tarvitse olla välttämättä niin korkeat. Mutta suosittelen korkealaitaista vuokaa, sillä silloin pohjaa, täytettä ja marjoja saa yhteen suupalaan sopivan paljon :) Niin ja voihan piirakan tehdä varmaan myös irtopohjavuokaan, mikäli sopivaa piirakkavuokaa ei löydy:)


Tähän kuluu jogurtti reilu 3 dl. Jos hankkii piirakkaa varten puolen litran purkin, jää jogurttia hieman yli. Sen voi hukata joko aiemmin mainitsemaani pikaiseen mansikkakakkuun tai sen sijasta vaikkapa ihanaan jogurtti-pannacottaan :)


Jogurtti-punaherukkapiirakka 

n. 25 cm korkealaitaiseen piirakkavuokaan

Taikina:
1.25 dl juoksevaa rasvaa
1.25 dl kreikkalaista jogurttia
1 kananmuna
3 dl vehnäjauhoja
0.5 dl perunajauhoja
1.25 dl sokeria
ripaus suolaa
1.5 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria 

Päälle:
2 dl kreikkalaista jogurttia
1.25 dl sokeria
2 kananmunaa
2 tl vaniljasokeria
n. 2.5-3.5 dl punaherukoita

Ohje:
Mittaa taikinan kaikki aineet kulhoon ohjeen mukaisessa järjestyksessä ja sekoita nopeasti sekaisin, älä vatkaa. Kaada taikina kevyesti voideltuun piirakkavuokaan ja levitä tasaisesti pohjalle ja nosta hieman reunoilla. Jos taikina tarttuu kovin kiinni, koita tasoittaa taikinaa veteen kostutetulla lusikalla. 

Tee täyte sekoittamalla jogurtin joukkoon sokerit ja munat. Kaada taikinan päälle. 


  
Ripottele pinnalle vielä reilusti punaherukoita.


Laita koko komeus uuniin. Paista 180 asteessa, kunnes täyte on hyytynyt (aivan keskeltä täyte saattaa vielä hyllyä) ja reunat kauniin väriset eli n. 40 minuuttia.

Vinkit: 
* Tarjoile piirakan kanssa lisää punaherukoita, niin syöjät voivat itse säätää happamuutta halutessaan vieläkin punaherukkaisemmaksi.

* Kokeile piirakkaan myös muita kirpsakoita marjoja tai hedelmiä 

lauantai 29. heinäkuuta 2017

Pikainen mansikkakakku kulhoon


Mansikkakakku kulhoon on äärettömän helppo ja nopeatekoinen. Ja se maistuu myös aivan ihanalle. Tämän kakun sokerikakkumaisten pohjaosien välissä on pehmeää vaniljaista moussea sekä reilusti mansikoita ja hieman punaherukoita. Täyttä herkkua koko kakku. Makeaa ja kirpeää samassa paketissa, sopivasti yhdistettynä. Meillä ainakin tykättiin ja paljon!

Niinkuin monet muutekin herkut, tämä kakku syntyi melko kiireellä. Havahduin nimittäin päivää ennen tyttömme nimipäivää siihen, että voisin tehdä jonkinlaisen kakun nimipäivän kunniaksi. Aikaa kakkupohjan teolle ei kuitenkaan ollut, eikä täytekään olisi ehtinyt hyytyä. Muistin kaapissa olevat savoiardikeksit ja siitä se ajatus sitten lähtikin. Olen käyttänyt noita keksejä aiemmin vain tiramisuun, mutta koska ne ovat turvotessaan kuin sokerikakkupohja, niistähän saa tehtyä tajuttoman helposti myös kakun. Kun kakun tekee kulhoon, ei tarvitse huolehtia liivatteista, vaan täyte saa jäädä pehmeäksi ja hieman myös valuvaksi.


Kakkuun tuli savoiardi-keksien väliin vaniljamoussen tapainen täyte. Hukkasin tuohon täytteeseen jääkaapissa pyörineen loppupurkin Mascarponea. Se toi täytteeseen täyteläisyyttä ja muutenkin sopi siihen hienosti.

Vaniljamoussen päälle ripottelin tuoreita mansikoita. Niiden lisäksi laitoin täytteeseen myös punaherukoita tuomaan raikkautta. Voi vitsit kun oli muuten hyvä yhdistelmä tuo mansikka-punaherukka, jälleen kerran! Mutta jos punaherukoita ei löydy, tai niistä ei pidä, voi kakun toki tehdä myös pelkistä mansikoistakin. Herkkua se on taatusti niinkin.



Kakku on kaikinpuolin tosi nopea ja helppo tehdä. Vain vetäytymiseen menee muutama tunti, mutta muuhun puuhaan ei montaa hetkeä kulu. Eikä myöskään kakun tuhoamiseen. Meitä oli 2 aikuista ja 2 lasta syömässä tätä, ja kakusta oli tuon hetken jälkeen jäljelle enää pienen pieni pala. Ja tuokin pala säästettiin tarkoituksella vielä yhdelle syöjälle, joka mussutti loppukakun hetkessä.

Pikainen mansikkakakku

Aineet:
100 g savoiardi-keksejä
n. 4 rkl vaniljamaitoa

2.5 dl vatkattavaa vaniljakastiketta
125 g mascarponea
1 dl kreikkalainen jogurttia
1 rkl vaniljasokeria
1 rkl sokeria

Lisäksi:
n. 300 g tuoreita mansikoita
punaherukoita

Ohje:
Lado savoiardikeksejä kulhon pohjalle. Kostuta kevyesti vaniljasokerilla maustetulla maidolla.


Vatkaa vaniljakastike paksuksi vaahdoksi. Vatkaa joukkoon mascarpone sekä kreikkalainen jogurtti. Mausta vaniljasokerilla ja sokerilla. Lusikoita vaniljaista vaahto kulhoon keksien päälle. Ripottele pinnalle reilusti tuoreita mansikoita ja punaherukoita (vaikka enemmänkin mitä näkyy alla olevassa kuvassa).


Lado uusi kerros keksejä ja kostuta myös ne kevyesti.


Levitä päälle loput mousesta.


Laita kulho jääkaappiin vielä muutamaksi tunniksi, niin maut tasoittuvat ja keksit kostuvat lisää. Ripottele pinnalle vielä lisää mansikoita ja punaherukoita.  Ja eipä muuta kuin nauttimaan :)

Vinkki:
* Kokeile kakkuun myös muita marjoja. Tosin kakku ei ole silloin mansikkakakku.. :)


Kuten kuvista huomaa, täyte jää melko löysäksi. Kakku kannattaakin yrittää pitää kokonaan kulhon reunojen sisäpuolella. Itse jääräpäänä halusin kaataa kaiken vaniljamoussen kakun päälle, vaikka huomasin, että reunat tulevat vastaan ja täyte luultavammin alkaa valua pois. Ja niinhän siitä kävikin. Yö jääkaapissa kiinteytti moussea aika hyvin, mutta kun kakun päälle ripotteli ennen tarjoilua vielä lisää marjoja, alkoi mousse pikku hiljaa valua ulos kulhon reunoilta. Eipä muuta kuin lusikka äkkiä kouraan ja syömään :)

torstai 20. heinäkuuta 2017

Marjainen leipävanukas hävikkiherkkuna


Leivänreunat ja -kantit, jotka ovat jääneet yli vaikkapa voileipäkakkujen teosta, voi hukuttaa helposti ja herkullisesti pullavanukkaan tapaiseen jälkiruokaan eli leipävanukkaaseen! Tein meidän juhliin kaksi isohkoa voileipäkakkua eli kukkakimpun muotoisen voileipäkakun ja sydämen muotoisen lohivoileipäkakun. Vaikka kuinka yritin leikata leivistä reunat mahdollisimman ohuelti pois, jäi reunoja melko paljon. Jätin myös leivänkantit käyttämättä, joten ylimääräistä leipää oli juhlien jälkeen paljon. En halua heittää mitään pois, joten niistä pullavanukkaan kaltaisen jälkkärin, kahteen otteeseen. 


Ensimmäisellä kerralla laitoin leipien joukkoon vain sokerilla maustetun maidon sekä marjoja. Tuosta versiosta jäi selvästi uupumaan makeutta. Seuraavalla kerralla laitoin joukkoon kaapista löytyvää, itsetehtyä raparperi-mansikkahilloa ja kyllä vain, nyt maistui! Leipävanukas oli selvästi parhaimmillaan kylmänä, jolloin leivänreunat olivat selvästi makeampia, kuin lämpimänä maistellessa. Mikään liian makea tämä ei kuitenkaan ollut, eli jos kaipaa makeamman pullavanukkaan makeutta, kannattaa joukkoon laittaa vieläkin enemmän hilloa. 


Marjainen "pullavanukas" leivänreunoista

Aineet:
n. 300 g leivänreunoja/-kantteja
4 dl maitoa (tai 0.8 dl maitojauhetta + 4 dl vettä)
0.75 dl sokeria
1 tl vaniljapastaa (tai 1 vaniljatangon siemenet)
marjoja (laitoin mustikoita, vadelmia, punaherukoita)
n. 1 dl hilloa (laitoin itsetehtyä raparperi-mansikkahilloa)

Ohje:
Laita leivänreunat vuokaan. Sekoita maito (tai maitojauhe+vesi), sokeri, vanilja keskenään sekaisin. Kaada maitoseos vuokaan leivänreunojen päälle ja sekoita. Anna maitoseoksen imeytyä reunoihin muutama minuutti. Ripottele pinnalla reilusti esim. mustikoita, vadelmia, punaherukoita sekä hieman hilloa. 

Paista 175 asteessa reilu puoli tuntia. Anna jäähtyä. Itse tykkäsin vanukkaasta eniten täysin kylmänä, jolloin leivänviipaleet olivat tekeytyneet ja makeutuneet kunnolla. 


torstai 6. heinäkuuta 2017

Mansikka-raparperi jogurtti-pannacotta


Pannacotta on ihanan kesäinen herkku. Se on myös ihanan raikas ja kevyehkö, kun joukossa on myös jogurttia. Tällaista jogurtti-pannacottaa onkin tullut tehtyä jo muutaman kerran meidän keittiössä. Koska pannacotta ei itsessään ole kovinkaan makea, sen kaveriksi sopii hienosti vaikkapa hieman makeampi hillo. Tämän pannacotan päälle päätyi itsetehtyä raparperi-mansikkahilloa ja se olikin oiva pari turkkilaista jogurttia sisältävän pannacotan kanssa. Hillo ei ollut itsekään liian makea raparperin tuodessa hapokkuutta. Lisäksi, vaikka laitoin hillon joukkoon hieman ohjetta vähemmän sokeria, oli makeutta aivan tarpeeksi. Näistä tuli kivoja pieniä pannacotta-annoksia.


Tätä jogurtti-pannacottaa raparperi-mansikkahillolla tarjoiltiin meillä synttärijuhlissa valmiista annoslaseista. Lasit olivat hippasen suuremmat mitä alunperin ajattelin, mutta koska muita ei kaupasta siihen hätään löytynyt, ne saivat kelvata. Maistatutin yhden pannacotan jo päivää ennen juhlia kriittiselle maistelijalle ja hän mainitsi pannacotassa samantein yhden huonon puolen; se oli laseissa olevat urat, joista ei saanut kaivettua kaikkea pannacottaa pois.. Aika hyvä kommentti henkilöltä, joka ei normaalisti välitä muista kuin kaupan mansikkahilloista, saatika raparperista :) Eli hyvää oli :)


Pannacottaa maisteltiin siis ensimmäisen kerran jo samana päivänä kuin se oli tehty. Silloin sen koostumus oli ihanan pehmoinen, mutta sen verran jämäkkä, että se pysyi juuri ja juuri lusikassa. Seuraavana päivänä pannacotta oli hyytynyt entisestään ja nyt se alkoi muistuttaa juustokakkua. Se olisi varmaan tipahtanut lasistakin sujuvasti pois, mikäli lasin olisi kääntänyt väärinpäin. Jos siis haluaa nauttia pehmoisesta pannacotasta, eikä syö sitä samana päivänä, suosittelen käyttämään 5 liivatelehteä tai tiputtaa senkin jopa 4 lehteen. Halutessaan tuollaisen lohkeavan koostumuksen, voi käyttää 7 lehteä, kuten itse tein. Tosin ehkä tuo pehmoisempi koostumus on näin laseista tarjoiltuna parempi ja ajattelin itsekin tehdä tällaisen seuraavaksi pienemmällä liivatemäärällä.

Ja nämä on muuten helppo ja nopea tehdä! Aineet vain kuumennetaan ja sekoitetaan keskenään ja kaadetaan annoslaseihin jäätymään. Ainoastaan hyytymiseen menee hieman kauemmin aikaa. Tässäpä tulee tämä ohje.


Jogurtti-pannacotta mansikka-raparperihillolla

N. 16 annosta. Aktiivinen tekoaika n. 15 minuuttia

Vaniljainen pannacotta-kerros:
4 dl vispikermaa
1.5 dl sokeria (maun mukaan)
n. 1 tl vaniljatahnaa (tai n. 1 tl vaniljajauhetta tai 1 vaniljatangon siemenet)

4-7 liivatelehteä
6 dl maitoa
5 dl (Turkkilaista) maustamatonta jogurttia

Päälle:
mansikka-raparperihilloa
mansikoita
mintun lehtiä

Ohje:
Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Sekoita kerma ja sokeri kattilassa, kuumenna ja kiehauta. Sekoita joukkoon vaniljatahna. Puserra n. 5-10 minuuttia vedessä turvonneista liivatelehdistä ylimääräinen vesi pois ja liuota kerman joukkoon. Sekoita keskenään jogurtti ja maito. Kaada kerma-liivateseos ohuena nauhana jogurttiseokseen koko ajan hiljaksiin sekoittaen. Seosta ei kannata vatkata, jottei siihen synny suottas ilmakuplia. Maista, onko pannacotta-seoksessa tarpeeksi sokeria. Kaada seos pieniin laseihin ja laita kylmään hyytymään kahdeksaksi tunniksi, tai mielellään yön yli.

Kun pannacottakerros on hyytynyt, laita päälle hieman mansikka-raparperihilloa. Koristele esimm. mansikoilla ja mintunlehdillä.

Vinkit:
* Vaniljapastan sijasta voi käyttää myös vaniljajauhetta tai kahden vaniljatangon siemenet. Jos käytät tankoja, halkaise tangot pituussuunnassa kahtia ja kaavi siemenet veitsen kärjellä suoraan kylmän kerman joukkoon. Laita myös vaniljatanko kerman joukkoon, mutta poista se kun kerma on kiehahtanut.

* Jos haluat nauttia pannacotan muutaman tunnin sisällä sen tekemisestä pehmeänä tai haluat jos haluat sen olevan seuraavana päivänä paksumpaa/leikattavaa pannacottaa, käytä 7 liivatelehteä. Jos haluat pannacotan olevan seuraavanakin päivänä pehmoista, käytä 5 liivatelehteä.




maanantai 29. toukokuuta 2017

Mustaherukkainen mehevä kääretorttu / munaton



Tämä kääretorttu on ihanan mehevä, piirakkamainen ja rullakin muodostuu ilman repeämiä. Ja vieläpä munattomana! Tämä on hyvä vaihtoehto vaikka tuleviin kesän juhliin :)


Meidän pieni vauvamme, tai taapero hän jo nykyään on, sai munaa syötyään niin rajun allergisen reaktion, että päätin siirtää hänet suoraan täysin munattomalle linjalle ja samalla opetella hieman enemmän munattomia leivonnaisia. Onneksi munattomia leivonnaisia pystyy tekemään suht helposti. Jos leivonnaiseen tulee vain 1 muna, voi sen hyvin jättää kokonaan pois, eikä koostumus juurikaan muutu. Eri asia on leivonnaiset, joissa tarvitaan muna-sokerivaahto, jolloin munien poisjättäminen ei ole niin yksinkertaista.Yksi sellainen on leivonnainen kääretorttu, joten eipä muuta kuin kokeilemaan. Enpä ollutkaan ennen tätä kääretorttua testaillut mitään muna-sokerivaahtoa vaativaa ohjetta munattomana.


Yllätyin siitä, kuinka kostea tämän munattoman kääretorttu onkaan. Ja kuinka ihanan helposti se kääriytyy ilman repeämiä. Koostumus ei ole samanlaisen ilmava kuin tavallisessa kääretortussa, vaan tämä muistutti enemmänkin kosteaa ja mehevää piirakkapohjaa. Pohjaan tulee mehua, joka maistuu melko voimakkaasti. Kannattaa valita täytteeseen sopiva mehu. Pohja on muuten myös maidoton, joten kokonaisuudesta saa helposti maidottoman valitsemalla täytteeseen maidottomia tuotteita.

Ja voi tuota makua! Laitoin väliin itsetehtyä mustaherukka-omenahilloa yhdessä mangoisen kermavaahdon kanssa. Mustaherukka näimmä sopii paikkaan kuin paikkaan, ja tässäkin se oli ihanaa. En tiedä oliko tämän rullatun herkun maukkauden syy tuo mehukas pohja vai ihana täyte. Ehkäpä juuri molemmat yhdessä!


Kääretorttu on hyvää heti maisteltuna, mutta pienen vetäytymisen jälkeen, kun maut tasoittuivat, se on ihan mahdottoman hyvää. Käväsin tortun korkaamisen jälkeen kaupassa, ja tällä välin kääretortusta oli kadonnut suurin osa. Loppu kääretorttu katosi heti seuraavana päivänä. 


Munaton kääretorttu

Aineet: 
1.5 dl vehnäjauhoja
1.5 dl ruisjauhoja
2 tl leivinjauhetta
2 tl vaniljasokeria 
2 dl sokeria
2 dl mehua
2 rkl (rapsi)öljyä


Täyte:
2 dl vispikermaa
100 g mango-tuorejuustoa

Ohje:
Sekoita kuivat aineet hyvin keskenään. Lisää joukkoon mehu ja öljy. Sekoita nopeasti sekaisin, mutta älä vaivaa taikinaa. Levitä taikina tasaisesti leivinpaperoidulle uunipellille. Taikinaa tulee todella ohut kerros. Paista 225 asteessa noin 7-8 minuuttia, kunnes se tuntuu pinnalta kiinteältä. Kippaa kypsä taikinalevy sokeroidulle leivinpaperille. Anna jäähtyä.

Tee täyte vatkaamalla kerma vaahdoksi. Vatkaa joukkoon tuorejuusto. Levitä jäähtyneen torttulevyn pinnalle ohut kerros mustaherukka-omenahilloa. 



Levitä pinnalle tuorejuusto-kermavaahtosötkö tasaiseksi kerrokseksi. 



Rullaa leivinpaperin avulla rullalle aloittaen pitkältä sivulta. Jätä saumapuoli rullan alapuolelle. 



Nosta tarjoilulautaselle ja tarjoa heti tai seuraavana päivänä.

Vinkki:
* Taikina ei saa uunissa väriä. Varo paistamasta sitä liian kuivaksi.

* Kääretortusta saa kokonaan maidottoman laittamalla täytteeseen maidottomia täytteitä.




Ja olipas tämä kääris taas hankala kuvattava! Kamera tuntui kadottavan kääriksen oikeat sävyt, vaikka teki mitä vain. Ehkä pilvisellä säällä oli oma vaikutuksensa. Kuten myös kuvaajan taidoilla. No, onpahan jotain mitä harjoitella lisää :)

torstai 20. huhtikuuta 2017

Se paras tiramisu


Pääsiäisenä meillä nautiskeltiin mielettömän pehmeän ja muutenkin ihanan kahden suklaan kakun lisäksi toisellakin herkullisella kakulla. Tuon kakun ohje ja kuvat eivät ole vielä päässeet koneelle asti, joten tässä ennen juustokakkuohjeen julkaisemista toinen keväällä nautittu herkku eli vaatimattomasti maailman parhaaksi nimeämäni tiramisu :P

Olkoon tämä ohje samalla myös huomenna vietettävän blogin 4-vuotissynttäreiden herkkuohje! Näiden vuosien aikana blogiin on kertynyt hurjat määrät erilaisia leivontaohjeita. Ja aikakin viuhahtanut lemppariharrastuksen parissa tosi nopsaan. Tosin leivonta- ja kirjoitustahti on hieman hiipunut alkuvuosista kiireisen perhe-elämän takia, mutta täällä keikutaan yhä, vähintään yhtä innoissaan kuin alussakin. On ollut ihana huomata, että blogistani on ollut iloa myös teille muille. Käyntilaskuri näyttää tällä hetkellä yli 3.6 miljoonaa eli käyntejä on tullut näinä bloggailuvuosina hurjasti! Iso kiitos teille kaikille ihanille lukijoille. Ilman teitä ja teidän ihania kommentteja bloggaaminen ei olisi lainkaan näin mukavaa puuhaa :)
 

Ja sitten takaisin tiramisujen maailmaan. Ja erityisesti tähän, paljon leivottuun tiramisuun. Olen aiemminkin maininnut käyneeni jokunen vuosi sitten Roomassa maistelemassa tiramisuja. Ennen reissua luulin tiramisun olevan juuri tietynnäköinen ja makuinen, mutta tuo Rooman matka tuhosi ennakkoajatukseni. Ensimmäisessä paikassa tiramisu taisi olla kostea kakun pala. Toisessa paikassa tilasin tiramisun innoissani, mutta eteeni tuotiinkin aivan erinäköinen luomus. Myös maku poikkesi ensmäisestä versiosta. Tulipahan tilattua tiramisua vielä kolmannenkin kerran, jälleen eri paikasta. Ja lopputulos oli aivan eri. Yhtä ainoaa tiramisuohjetta ei siis taida ollakaan. Tai ehkä on juuri se oikea, mutta variaatioita on loputtomasti. Yhteistä kaikille taitaa olla vain kahvi, tiramisukeksi sekä kosteus. 


Tämän tiramisun ohjeen olen saanut aikoinaan tuttavaltani ja ihastuin tähän täysin. Olen testannut paria muutakin ohjetta, mutta palannut aina tähän luotettavaan ohjeeseen. Mihinkäs sitä hyvän ohjeen vaihtaisi :) Lopputulos on niin samettisen pehmeä ja maku, noh, lyhyesti sanottuna aivan ihana. Kahvin ja amaretton yhdistelmä sopii tähän vain niin mahdottoman hyvin. Ja tuo mascarponea sisältävä mousseosa, voih kuin pehmeää ja täyteläistä, mutta silti ilmavaa! Parasta tiramisua mitä olen maistanut :)



Se paras Tiramisu

n. 5 annosta

Aineet:
1 dl vettä 
2 tl espresso-pikakahvijauhetta
1 rkl sokeria
1 rkl amarettoa
3 munaa
1.5 dl sokeria
250 g mascarponea
10 kpl Savoiardi-/lady fingers-keksejä

Koristeluun:
tummaa kaakaojauhetta

Ohje:
Sekoita veden joukkoon espresso-pikakahvijauhe (purkista). Lisää kahviin rkl sokeria. Anna tarvittaessa jäähtyä. Lisää amaretto. 

Erottele valkuaiset ja keltuaiset toisistaan. Vatkaa 1 dl sokeria ja keltuaisia keskenään kunnolla vaaleaksi vaahdoksi. Lisää mascarpone. Vatkaa toisessa kulhossa valkuaiset + 0.5 dl sokeria kovaksi vaahdoksi. Yhdistä mascarpone/keltuaisvaahto ja valkuaisvaahto keskenään.


Kasta keksit Amaretto-kahvissa nopeasti, n. 2 sekuntia/1 keksi. Voit myös laittaa keksit reunalliselle lautaselle vieretysten, kaataa päälle amaretto-kahvin ja antaa nesteen imeytyä kekseihin. Laita annosmaljan pohjalla yksi (puolitettu) keksi. Lusikoi keksien päälle mascarpone-munavaahtoa (ja annosmaljan korkeudesta riippuen jatka tarvittaessa laittamalla vuorotellen vaahtoa ja keksejä ja vaahtoa). Päällimmäiseksi tulee kerros vaahtoa.

Laita jääkaappiin vähintään mielellään seuraavaan päivään. Ripottele päälle tummaa kaakaojauhetta ennen tarjoilua. Nauti, nams!

Vinkki:
* Voit käyttää pikakahvijauheen sijasta myös normaalia vahvempaa kahvia.

* Tiramisuun kannattaa käyttää italialaista mascarponea. Tuttavani mukaan esim. saksalaisella mascaronella vaahto on mennyt liki liemeksi, kun taas italialaisella lopputulos on ollut paksua ja ah, niin ihanaa.



tiistai 7. maaliskuuta 2017

Maukas banaani-kookospannari


Pehmeä, miedon kookoksinen, paksu, maukas, banaanin paloja sisältävä pannukakku ja vadelmajäätelöä, ihanaa! Se on sellaista herkkua, että kun ensimmäisen kerran sitä maistoin anoppilassa, pyysin samantein ohjetta, jotta pääsisin tekemään samanlaista herkkupannaria myös kotona.


Kotiinpäästyäni olin unhottanut näkemäni ohjeen (joopa joo, ois varmaan pitänyt kirjoittaa se heti ylös..) ja ensimmäisestä yritelmästä ei tullutkaan niin hyvä kuin anopin pannukakusta. Googlettelin ohjetta ja paljastui, että se oli iltasanomien ohje. Eipä muuta kuin kokeilemaan uudestaan ja voi kun tuli herkkua! Ainut mitä muokkasin, oli suolan ja sokerin määrät, sillä ekassa yritelmässä oli suolaa vain ripaus ja makupaletti jäi tämän takia melko vajaaksi. Mutta alempaa löytyvällä ohjeella toimii!



Mein nuorempi (4 v) tyttö oli innoissaan auttamassa pannukakun tekemisessä. Hän rikkoi munat, sekoitti taikinan aineet keskenään ja pilkkoi banaanit. Lopuksi hän vielä heitteli banaaninpalat taikinan päälle ennen uuniin laittamista. Eli tämän(kin) pannukakun tekeminen onnistuu hienosti myös lasten kanssa. Ja syöminen, se tapahtuu lasten kanssa tuplanopeudelle tavalliseen pannariin verrattuna. Ainakin kun päälle heittää nokareen jäätelöä :)


Tätä meillä on tehty nyt muutaman kerran. Mutta tehdään kyllä vielä uudestaan. Ja uudestaan. Ja uudestaan..

Tässä ohje myös teille muille :)

Maukas banaani-kookospannari

n. 30 x 40 cm syvälle uunipellille

Aineet:
4 munaa
1 tlk (400 g) kookosmaitoa
7.5 dl maitoa
5.5 dl vehnäjauhoja
1.5 tl suolaa
1.5 rkl sokeria
2 (ylikypsää) banaania

Lisäksi:
jäätelöä tms. 

Ohje:
Sekoita kulhossa munat, kookosmaito sekä puolet maidosta. Vatkaa joukkoon vehnäjauhot, suola ja sokeri. Sekoita joukkoon vielä loput maidosta. Anna taikinan turvota n. 15 minuuttia. 

Pilko banaanit paloiksi. Kaada turvonnut taikina leivinpaperoidulle n. 30 x 40 cm uunipellille. Heittele päälle banaaninpalat.


Paista 225 asteessa n. 30 minuuttia, kunnes pinta on kauniin värinen.


Anna jäähtyä hetki. Nauti lämpimänä kylmän jäätelön kanssa. 

Vinkki:
* Voit säätää pannarin paksuutta uunipellin koolla. Isommalla pellillä tulee littanampi pannukakku ja pienemmällä pellillä paksumpi. Huomaa, että myös paistoaika muuttuu pellin koon vaihtumisen myötä.



torstai 23. helmikuuta 2017

Mokka-kaakaovanukas hyytelösokerista, liivatteeton


Kaivoin alkuvuodesta kaapeista esiin kaikki lähiaikoina vanhaksi menevät aineet ajatuksena tuhota ne ennen vanhentumistaan. Yksi niistä paketeista oli maidon hyydyttämiseen sopiva hyytelösokeri Multi, jota olen käyttänyt vain kertaalleen aiemmin pannacotassa. Huomasin paketin takana suklaavanukkaan ohjeen, ja lähdin kokeilemaan sen tapaista jälkkäriä hieman muokattuna.

Muutin ohjeen kerma-maitosuhdetta, vähensin hieman kaakaojauheen määrää ja laitoin joukkoon kahvijauhetta saadakseni vanukkaasta miedon mokkaisen. Siis hyvin miedon. Mokan makua ei juurikaan huomannut, ellei tarkkaan osannut maistella. Maku muistutti lähinnä hyvää kaakaovanukasta.


Koostumus sen sijaan erosi normaalista vanukkaasta. Tavallisesti vanukkaat ovat pehmeitä ja pehmeästi "leikattavissa". Tämä vanukas sen sijana oli lohkeavaa mallia.

Vanukas oli ihan älyttömän nopea tehdä, hyytymiseen sitten meni hieman kauemmin. Vaikka itse pidän pehmeämmästä koostumuksesta, niin lapset olivat omista maisteluannoksistaan niin innoissaan, että voisin tehdä vielä toistamiseen tilanteessa, jossa aikaa on vain vähän, mutta jotain makeaa tekee mieli. Tosin lasten versiosta kantsii ehkä tiputtaa tuo kahvijauhe pois ja laittaa kaakaojauhetta neljännesdesi enemmän.. Tässäpä tämänkertainen ohje :)


Liivatteeton mokka-kaakaovanukas

n. 4 annosta

Aineet:
1 dl kermaa
4 dl maitoa
n. 1 dl hyytelösokeri Multia
n. 2 tl espressopikakahvijauhetta
0.75 dl tummaa kaakaojauhetta

Ohje:
Mittaa aineet kattilaan. Sekoita ja kuumenna kiehuvaksi. Keitä noin puolisen minuuttia. Kaada kiehunut seos annoskippoihin ja jäähdytä ensin jonkin aikaa huoneenlämmössä. Laita jääkaappiin muutamaksi tunniksi tai yön yli. Raasta halutessasi pinnalle tummaa suklaata vielä ennen syömistä. 



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...