torstai 7. elokuuta 2014

Kinuskinen mansikka-raparperipiirakka/-paistos


Meidän tämän kesän viimeiset raparperit päätyivät tähän mielettömän herkulliseen piirakkaan! Tätä syödessä meinasi mennä kielikin! Piirakkaan tulee todella helppo "aineet-vain-sekaisin" pohja, josta saa samalla myös murupäällisen.

Piirakassa raparperia on reilusti, ja happamuutta tasoittamassa hieman mansikkaa sekä lisäksi reilusti kinuskiksi keitettyä kondensoitua maitoa. Jos vain pitää raparperista ja kinuskista, suosittelen ehdottomasti kokeilemaan! Piirakan maku muistuttaa iki-ihanaa kaurapaistosta!


Ensi haukkauksen jälkeen mietin, oliko piirakka liiankin makea, mutta toisaalta raparperi tasapainotti makeutta niin paljon, etten voi sitä ylimakeaksikaan sanoa. Jopa piirakkaa maistellut ei-niin-kovin-makeasta pitävä sukulaiseni tykkäsi tästä hurjan paljon ja olisi kuulemma ison palan lisäksi voinut tuhota puoli piirakkaa siltä istumalta. Piirakan kanssa nautittu jäätelö tuplasi nautinnon ja poisti epäilyt liiasta makeudesta. Tätä voisin ottaa samantein lisää!

Kinuskinen mansikka-raparperipiirakka

n. 24 cm korkealaitaiseen piirakkavuokaan

Muruseos:
125 g voita tai leivinmargariinia
1 dl sokeria
0.5 dl fariinisokeria
2 dl vehnäjauhoja
3 dl kaurahiutaleita
2 tl vaniljasokeria

Täyte:
1 prk kondensoitua maitoa, kinuskiksi keitettyä
340 g (reilu 6 dl) raparperin paloja
150 g mansikoita (jos käytät pakastemansikoita, niin hieman kohmeisina pienemmäksi pilkottuina)
(1 rkl perunajauhoja, jos pakastemansikoita)

Ohje:
Tee muruseos sulattamalla rasva ja lisäämällä joukkoon loput aineet. Sekoita murumaiseksi seokseksi. Kaada n. 2/3 muruseoksesta vuokaan ja painele pohjalle ja hieman reunoille.

Kuori ja pilko raparperit n. 1 cm mittaisiksi paloiksi. Laita palat kulhoon ja sekoita joukkoon kinuskiksi keitetty kondensoitu maito. Kaada piirakkavuokaan pohjan päälle. Tässä vaiheessa piirakka näyttää hieman enemmän koiranruoalta kuin piirakalta.. Jos käytät pakastettuja mansikoita, sekoita kohmeisten marjojen joukkoon perunajauhoja. Lisää mansikan palat piirakan päälle ja murustele loppu murutaikinasta pinnalle. 


Paista piirakkaa 180 asteessa n. 45 minuuttia, kunnes piirakka on saanut kauniin värin ja keskellä piirakkaa oleva raparperit tuntuvat veitsen kärjellä koitettaessa pehmeiltä.

Anna piirakan jäähtyä ennen nauttimista. Piirakka maistuu erinomaiselta lämpimänä, hieman haaleana ja myös jääkaappikylmänä.

Vinkit:
* Jos näiden kirjoitusten ja ainesosaluettelon pohjalta aloit epäilemaan piirakan olevan liian makea, raparperin määrää kannattaa lisäillä vaikka 1.5-kertaiseksi. Käytä tällöin tarpeeksi korkealaitaista vuokaa, jotta kaikki täyte mahtuu vuokaan.

 * Itselläni pohja ei ehtinyt paistua rapeaksi, sillä täytteessä on aika paljon kosteutta. Rapeaa pohjaa tavoitellessa kannattaa pohja esipaistaa ennen täyttämistä. Toisaalta tuo pohjan rapeuden puuttuminen ei vaikuttanut omalla kohdallani nautintoon lainkaan, sillä päältä ja reunoilta löytyi mukavasti kontrastia pehmeällä täytteelle. Toki tästä samasta ohjeesta saa helposti aivan ihastuttavan kinuskisen raparperipaistoksen, kun säästää koko muruseoksen suoraan päälle!

* Piirakan kanssa tarjottavaksi sopii vaniljajäätelö. Mekin nautiskelimme piirakasta jäätelöllä ja ilman, yllättäen jäätelö vei ajatukset ylimakeasta kokonaan pois. Jäätelö toi raparperin kirpeyden esille. Itse pidin tästä ehkä hippasen enemmän ilman vaniljajäätelöä. Ehkä pienellä makean nälälläkin oli osuutta asiaan ;)


keskiviikko 6. elokuuta 2014

Minttuinen raparperihillo

Ostin keväällä nipun tavallista minttua sekä piparminttua silloista minttutäytteistä kakkua varten. Istutin jäljelle jääneet osat ruukkuihin ja ne ovat kasvaa hurahtaneet valtavasti, vaikka olen antanut niistä pariin otteeseen pois. Minttu onkin kova leviämään ja sen pitäisi myös olla monivuotinen. Toivonkin sen olevan pitkäikäinen ja saavani leipoa siitä vielä paljon erilaisia juttuja. Muutama päivä sitten nappasin muutaman mintun oksan mukaani samalla kun suojasin sitä lähestyvältä myrskyltä.

Jääkaapissa oli vielä jokunen isältäni saatu raparperin varsi. Ne suorastaan pyysivät päästä yhteen mintun kanssa, joten aloin keittämään minttuista raparperihilloa. Yhdistelmä oli todella toimiva. Hillosta tuli aivan ihanaa!


Hillo ei ole lainkaan liian makea, vaan enemmänkin raikas. Raparperin kirpeys taittui mukavasti mintun raikkaudella. Vai voiko sitä noinkaan sanoa. Makua on vaikea selittää, sitä pitää itse päästä maistamaan. Hilloa maistellessa tuli mieleen, että joukkoon olisi voinut laittaa myös limeä; lopputuloksena olisi tullut mojiton makuinen raparperihillo. Ei varmaan hassumpi yhdistelmä sekään.


Minttuinen raparperihillo

n. 5.5 dl

Aineet:
500 g (1 litra) raparperin paloja eli n. 7 vartta
0.5 dl vettä
n. 3 mintun vartta (yhteensä 30 isoa lehteä)
1 dl fariinisokeria
2 dl hillosokeria

Ohje:
Kuori ja pilko raparperin varret ja laita kattilaan. Lisää vesi. Lämmitä ja sekoita joukkoon sokerit sekä mintun varret. Lämmitä hitaasti kiehuvaksi. Keitä n. 10-15 minuuttia, kunnes raparperit ovat reilusti pehmentyneet. Poista mintun varret. Kaada hillo puhtaisiin lasipurkkeihin ja sulje kannet hyvin. Halutessasi voi umpioida purkit, niin hillojen säilyvyys paranee. Anna jäähtyä, säilytä viileässä.

Vinkki:
* Miettiessäni hillolle sopivaa käyttötarkoitusta tuli ensimmäisenä mieleen, että se sopisi varmaan hyvin makeahkon pannacotan kaveriksi. Tai sitä voisi laittaa suoraan juustokakun täytteeseen tai täytekakun väliin. Uskaliaimmat voisivat kokeilla hilloa vaikkapa suklaakakun väliin.



tiistai 5. elokuuta 2014

Mutaista mutaisempi mutakakku (ilman suklaata)

Muutaman päivän jyllännyt mutakakkuhimoni ei antanut periksi, vaikka kuinka koitin pistää vastaan. Lopulta löysin itseni keittiöstä tekemässä helppoa mutakakkutaikinaa, joka oli hyvin pitkälti sama kuin aiemmin tekemäni mutakakku. Nyt vain muokkailin ohjetta hieman enemmän suklaisemmaksi. Tai ehkä suklainen on väärä sana, sillä aitoa suklaata tästä ei löydy, vaan suklaan maku on saatu reilusta määrästä tummaa kaakaojauhetta. Kakku on todellinen mutakakku, reunoilta kiinteän tahmainen ja keskeltä mutaisen valuva. Pieni, vielä lämmin mutakakkupala kylmän vaniljajäätelön kanssa vie pahimman suklaan- ja makeanhimon hetkessä! Kakku maistuu erinomaisesti myös seuraavana päivänä jääkaappikylmänä!


Kuuman kakun täyte on todella valuva. Pidemmällä paistoajalla kakusta tulee keskustaa myöten kiinteämpi, mutta silti mehevä ja kostea. Kun kakku jäähtyy, myös valuvan kakun keskusta hieman hyytyy, mutta jää edelleen mutakakkumaisen pehmeäksi ja hieman valuvaksi. Alla oleva kuva on otettu samasta kakusta jääkaappikylmänä kuin yllä ylempänä oleva kuva, joka on vielä lämpimästä kakkupalasta.
 
 


Vaniljajäätelö taittoi mutakakun liiallista makeutta. Sopivat yhteen mainiosti.


Mutakakku saa suklaisen kaakaon makunsa tummasta kaakaojauheesta. Kakkuun kannattaakin käyttää laadukasta kaakaojauhetta. Itse käytin Van Houten-merkkistä, sillä se on omaan suuhuni kaikeista parhaimman makuisia tummia kaakaojauheita. Eihän tämä samalta maistu kuin aidosta suklaasta tehdyt mutakakut, mutta on herkullinen korvike silloin, kun mutakakkuhimo jyllää ja suklaa on unohtunut kauppaan. Tätä syödessä tuntuu kuin ottaisi palan vahvan makuista, paksua kaakaota..

Mutakakkua jäätelöllä

n. 20 cm irtopohjavuokaan

Aineet:
100 g voita tai leivinmargariinia 
1.75 dl hyvää tummaa kaakaojauhoja
2 dl vettä
  1.75 dl fariinisokeria kevyesti mittaan paineltuna
1 dl kermaviiliä
1 muna
2 dl vehnäjauhoja
1 dl sokeria
0.75 tl suolaa
1 tl leivinjauhetta
Ohje:
Kuumenna pohjan rasva kattilassa, kunnes se sulaa. Sekoita joukkoon vesi, fariinisokeri ja kaakaojauhe. Anna jäähtyä hetki. Sekoita vehnäjauhot, sokeri, suola ja leivinjauhe keskenään. Vatkaa munat kevyesti rikki ja sekoita joukkoon kermaviili. Lisää jauhojen joukkoon kaakaoneste sekä munaseos voimakkaasti vatkaten. 
Kaada taikina yhteen n. 20 cm kevyesti rasvattuun irtopohjavuokaan. Paista 175 asteessa n. 25-30 minuuttia, kunnes se on reunoilta kypsät ja kiinteä, mutta höllyy vielä keskeltä kun vuokaa heiluttaa. Paistoin 25 minuuttia ja kakku jäi keskeltä tosi löysäksi. Anna jäähtyä vähintään puoli tuntia. Irrota vuoan reunat. Kakku maistuu parhaimmalta vaniljajäätelön kanssa lämpimänä tarjottuna.

Vinkki:
* Jos haluat kakusta kiinteämmän, paista sitä kauemmin. Kakku on niin kostea, että pysyy mehevänä kokonaan liki kypsäksi paistettunakin.
* Yö jääkaapissa kiinteyttää mutakakkua, ja kakku on suoraan jääkaapistakin nautittuna yhtä herkullinen. 




maanantai 4. elokuuta 2014

Valkoherukka-mansikkahillo

Meillä on kirsikkapuun juurella pieni valkoherukkapensas, jonka sato näytti heinäkuun alussa normaalia suuremmalta. Luultavasti asialla olivat linnut, jotka päättivät herkutella marjoilla ennen kuin itse ehdin poimintapuuhiin, joten sato jäikin tavanomaiseksi eli melko pieneksi. Marjamäärästä ei yleensä saa kuin yhden leivonnaisen vuodessa. Nyt kun olen muutenkin kokeillut erilaisia hilloja, tällä kertaa päätin testata miten valkoherukat ja mansikka sopivat yhteen. Eräs lempihilloistani on punaherukka-mansikkahillo, joten ajattelin jo etukäteen, että tämä on vähintään yhtä hyvää. Ja sitä se olikin, aivan mahdottoman herkullista! Ehkä jopa aavistuksen parempaa kuin punaherukalla..


Valkoherukka ei ole aivan niin kirpeä kuin punaherukka, joten hillokin oli hieman punaherukkaista versiota makeampi. Ei kuitenkaan lainkaan niin makea, mitä pelkästä mansikasta tehdyt hillot. Tämä oli herukoista johtuen hippasen raikas, ja kuitenkin sopivan makea ja ihanan mansikkainen. Mansikoiden ja valkoherukan suhdetta voi muutella mielensä mukaan. Omaan makuuni voisi laittaa vaikka vieläkin enemmän valkoherukoita, niin hillosta tulisi vieläkin raikkaampi. Mansikka tasapainottaa kirpeyttä tosi hyvin.

Valkoherukka-mansikkahillo

reilu 5 dl

Aineet:
250 g valkoherukoita
0.5 dl vettä
250 g mansikoita
250 g (n. 3 dl) hillosokeria

Ohje:
Putsaa marjat hyvin ja pese tarvittaessa. Laita valkoherukat ja vesi kattilaan. Kuumenna kiehuvaksi ja keittele miedolla lämmöllä n. 10 minuuttia. Lisää mansikat ja hillosokeri ja kuumenna uudestaan kiehuvaksi. Keitä vielä n. 10 minuuttia. Kuori pinnalle kertyvä vaahto pois, sillä siinä on epäpuhtauksia.

Kaada hillo kuumana hyvin pestyihin lasipurkkeihin, kierrä kansi tiukkaan päälle. Umpioi halutessasi purkit (jos on sellaiset tölkit jotka voi umpioida). Eli laita purkit isoon kattilaan ja päälle kuumaa vettä niin, että purkit peittyvät. Keitä n. 10 minuuttia, laita lämpö pois päältä ja anna hillopurkkien jäähtyä hetken aikaa vedessä. Kannet napsahtavat jäähtyessään alas ja tällöin umpioiminen on onnistunut.

Säilytä viileässä.

Vinkit:
* Marjat tuppaavat helposti jäämään hillon yläosaan, joten ravistele purkkeja ennen kuin hillo on kokonaan jämähtänyt, jotta marjat sekoittuvat joukkoon tasaisemmin.
* Itse olen nautiskellut hillosta joka aamu rahkan joukossa, ja se sopii mainiosti lettujen, pannarin, jogurtin ja vaikkapa jäätelö kanssa. Ja mikä ettei sitä voisi laittaa kakun väliin.. Ihan mihin vain mielikuvitus riittää.

Voisin kuvitella, että mansikka-valkoherukkayhdistelmä olisi piirakassakin erittäin maistuva, sillä punaherukallinen versiokin on.

lauantai 2. elokuuta 2014

Raikas jogurtti-pannacotta punaherukoilla

Tein tyttömme nimipäiväkahville tarjolle mansikka-suklaakakun lisäksi punaherukkaista pannacottaa. Pannacotasta tuli ihanan raikas ja se sopi tosi hyvin yhteen hieman tuhdimman suklaakakun kanssa.

Kokeilin alkukesästä pannacotan tekemistä hyytelösokeri Multia käyttämällä, mutta en pitänyt sen koostumuksesta. Nyt en edes yrittänyt oikoa mutkia suoriksi, vaan tein pannacotan hieman useammalla ainesosalla hieman pidemmän kaavan mukaan. Eipä tämäkään vaikeaa tai edes kovin aikaa vievää ollut, mutta nyt lopputulos oli hurjan paljon parempi eli sellainen kuin pannacotan mielestäni kuuluu ollakin. Kaikki syöjät pitivät tästä kovin ja miltei koko kulho tyhjeni 4 aikuisen kesken.


Kirpeät punaherukat olivat kiva yhdistelmä pehmeän vaniljaisen pannacotan kanssa. Pannacottakerros oli koostumukseltaan juuri sopiva, omaan suuhuni jopa täydellinen. Pannacotan kuuluu mielestäni olla juuri tällainen eli silkin sileä ja pehmeä, mutta kuitenkin kiinteä. Se oli hyvin lusikoitavissa, mutta pysyi joten kuten höllyen lusikan päällä koossa. 


Nuo tummat täplät vaaleassa pannacotassa ovat vaniljajauheesta. Aito vanilja antaa pannacotalle aivan ihastuttavan vaniljan maun.


Pannacottakerrokseen laitoin jogurttia raikastamaan sitä. Kokonaisuus ei ollut mitenkään liian makea, vaan juuri sellainen, että tätä pystyi helposti syömään enemmänkin. Ja niinhän sitä tuli tehtyäkin :)

Jogurtti-pannacotta punaherukoilla

Vaniljainen pannacotta-kerros:
2.5 dl kuohukermaa
1-1.25 dl sokeria (maun mukaan)
reilu 0.5 tl vaniljajauhetta
2.5 dl kevyt maitoa
3 dl (Turkkilaista) maustamatonta jogurttia
4 liivatelehteä

Päälle:
3 dl mehua (itse landrasin Marlin mansikka-mehutiivisteestä hieman normaalia juontimehua voimakkaamman mehun)
1.5 dl hyytelösokeria
n. 3.5-4 dl punaherukoita

Ohje:
Laita liivatelehdet likoamaan kylmään veteen. Sekoita kerma ja sokeri kattilassa, kuumenna ja kiehauta. Sekoita joukkoon vaniljajauhe. Puserra n. 5-10 minuuttia vedessä turvonneista liivatelehdistä ylimääräinen vesi pois ja liuota kerman joukkoon. Sekoita keskenään jogurtti ja maito. Kaada kerma-liivateseos ohuena nauhana jogurttiseokseen koko ajan hiljaksiin sekoittaen. Seosta ei kannata vatkata, jottei siihen synny suottas ilmakuplia. Maista, onko pannacotta-seoksessatarpeeksi sokeria. Kaada seos tarjoilukulhoon ja laita kylmään hyytymään kahdeksaksi tunniksi, tai mielellään yön yli. 
 
Kun pannacottakerros on hyytynyt, tee päällinen. Käytä valmista, voimakkaan makuista mehua tai landraa tiivisteestä suht vahva juontimehu. Laita mehu kattilaan kuumenna kiehuvaksi. Sekoita kiehuvan mehun joukkoon hyytelösokeri ja anna seoksen kiehahtaa. Anna jäähtyä muutama minuutti. Laita pannacottakerroksen päälle ohut kerros punaherukoita ja lusikoi päälle hetken aikaa jäähtynyttä hyytelösokerilientä sen verran, että punaherukat peittyvät. Laita toinen kerros punaherukoita ja lusikoi päälle lisää lientä. Jatka niin kauan, että olet käyttänyt kaikki mehun. Ripottele päälle vielä muutama irtonainen punaherukka.

Vinkit:
* Pannacotan kirpeyttä tai makeutta voi säädellä mehun happamuudella ja punaherukoiden määrällä. Itse käytin suht makeaa mehua ja laitoin reilusti punaherukoita. Maku oli mukavan raikas.
* Jos haluat pannacotasta makeamman, voi päälle tehdä punaherukoista myös hilloketta (keitä 4 dl punaherukoita ja n. 0.75 dl hillosokeria 15 minuutin ajan ja anna jäähtyä). Tai mikäli haluaa eri makumaailmaa, niin kannattaa kokeilla aiempaan pannacottaan tekemääni aivan ihanaa mansikka-raparperihilloketta.
* Vaniljajauheen sijasta voi käyttää myös vaniljatankoa. Halkaise tanko pituussuunnassa kahtia ja kaavi siemenet veitsen kärjellä suoraan kylmän kerman joukkoon. Laita myös vaniljatanko kerman joukkoon, mutta poista se kun kerma on kiehahtanut.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...