lauantai 30. heinäkuuta 2016

Punaherukka-mansikkatrifle


Ristiäisten valmistelut eivät sujuneet aivan käsikirjoitusten mukaan. Ensimmäisenä aloittelin macaronien teolla. Ne ovat tätä ennen aina (no joo, yhtä poikkeusta lukuunottamatta) onnistuneet, ainakin ulkoisesti. Nyt aloittelin niiden teon luottavaisin mielin. Näin jo silmissäni, kuinka juhlapöydässä oli valkoisia ja turkooseja macaronleivoksia. Asiat eivät kuitenkaan sujuneet kuten ennen, eivätkä kuoret kuorettuneet ennen paistoa, vaikka annoin niiden levätä pöydällä jopa yli tunnin. Lopputuloksena oli vinoja kuoria, jalattomia, raakoja, kuivia ja ties minkälaisia kuoria. Siis samalla pellillä ja kukin erilainen. Päätin kokeilla uudestaankin, mutta eih, sama loppu tulos! Nappasin parhaimmat yksilöt talteen, täytin lemon curdilla ja syötin mm. äidilleni. Loput kuoret nakkasin roskiin. Täydellisten macaronien metsästys sai siis jäädä siltä erää. 


Ylemmässä kuvassa näkyykin nuo epäonniset macaronit taustalla. No mutta niiden jälkeen aloittelin suklaakakkupohjan tekemisen tulevaa juustokakkua varten. Paistoin annoksen Mielettömän mehevää suklaakakkupohjan taikinan pellillä ja otin kakkupohjaa varten tarvittavan osan talteen. Pohjasta jäi paljon yli, mutta sehän on niin mahdottoman herkullista, ettei haitannut yhtään! Loput suklaakakkupohjan palat päätinkin hukata trifleen, jälleen kerran :) Nämä kun vain sattuvat olemaan niin hyviä. Ja helppoja. Ja nopeita. Tätä söimme kastekeskustelua läpikäydessämme hieman ennen ristiäisiä.


Meidän kaksi punaherukkapensasta tuottivat tänä vuonna ennätyssadon; pakkaseen päätyi noin 4 kiloa ja leivontaan parisen kiloa. Laitoinkin trifleen reilusti punaherukoita. Ne toivat mukaan ihanaa raikkautta ja sopivat tosi kivasti yhteen tuon mehevän suklaakakkupohjan kanssa. Kokonaisuudessaan aikas herkkua, nami nami! :)

Mansikka-punaherukkatrifle

Aineet:
Muusta leivonnasta ylijäänyttä, pellillä paistettua Mielettömän mehevää suklaakakkupohjaa
2 dl vispikermaa 
2 tl vaniljasokeria
punaherukka-mansikkahilloa (tarkempi ohje edellisen triflen postauksessa)
reilusti punaherukoita
mansikoita

Ohje:
Käytä muusta leivonnasta ylijäänyttä suklaakakkupohjaa (tai leivo pohja trifleä ja ehkäpä sitä muuta leivontaa varten).

Vatkaa kerma vaahdoksi. Vatkaa joukkoon vaniljasokeri. Kokoa trifle laittamalla kulhoon vuorotellen suklaakakkupohjaa, kermavaahtoa, hillo sekä marjoja. Ja eikun herkuttelemaan!


torstai 28. heinäkuuta 2016

Helppo kookos-suklaakakku / gluteeniton


Tätä kookos-suklaakakkua tarjosin vauvaa katsomaan tulleille sukulaisille kesäkuun puolella. Silloin väsymykseni oli suuri, joten jotain nopeaa ja helppoa piti saada pöytään. Onneksi kaapista löytyi pussillinen suklaakakkujauheseosta, josta sai minuutissa tehtyä kakkutaikinan. Maustoin valmiin taikinan vielä kookoshiutaleilla ja eikun uuniin. Nopeaa ja helppoa siis. Ja myös tosi hyvää. Kakku riitti just ja just 6 lapselle ja 6 aikuiselle. Lapset ottivat vielä lisääkin. Vaikken yleensä käytäkään noita valmiita jauhoseoksia, niin onpa ne näimmä kuitenkin aika hyviä kiireisiä hetkiä varten :)


Tässä tämä superhelppo ohje.

Kookos-suklaakakku

n. 1 litran vetoiseen vuokaan

Aineet:
1 pss Farina suklaakakkujauheseosta
1.5 dl juoksevaa margariinia
3 munaa
 0.75 kookoshiutaleita

Lisäksi vuoan voiteluun ja "jauhottamiseen":
rasvaa
kookoshiutaleita

Kuorrutus:
100 g suklaata (laitoin puolet maitosuklaata, puolet tummaa suklaata)
0.5 dl kuohukermaa
kookoshiutaleita

Ohje:
Kaada suklaakakkujauheseos kulhoon. Lisää juokseva rasva sekä munat. Vatkaa seosta n. 1 minuutti, kunnes se on kuohkeaa. Lisää kookoshiutaleeta ja hurauta vielä sekaisin. Voitele kakkuvuoka ja "jauhota" se kookoshiutaleilla. Kaada taikina vuokaan. Paista uunin alatasolla 190 asteessa n. 35 minuuttia. Anna jäähtyä hetki vuoassa, ja kumoa sen jälkeen tarjoilulautaselle. Peitä hyvin vaikkapa kelmulla ja anna jäähtyä kokonaan.

Kuorrutusta varten pilko suklaat mikron kestävään kippoon ja kaada joukkoon kerma. Lämmitä mikrossa n. 10 sekunnin jaksoissa välillä sekoitellen, kunnes kaikki suklaa on sulanut. Jos suklaaseos on kovin kuuma, anna sen jäähtyä hetki, kunnes koostumus paksenee hieman, mutta se on edelleen juoksevaa. Lusikoi suklaata kakun päälle, annan valua reunoja pitkin alas. Ripottele pinnalle lopuksi kookoshiutaleita. Anna kuorrutteen jähmettyä vielä hetki ennen tarjoamista.


Katsotaan, josko ensi viikollalla saisin jo postattua ristiäistarjottavia. Niin kauniit kelit ollut viime päivinä, ettei koneen ääressä ole juurikaan tullut vietettyä aikaa. Nyt pitää nauttia kesästä kun vielä voi :)

maanantai 25. heinäkuuta 2016

Nopea ja herkullinen mansikkatrifle


Poikamme ristiäisiä vietetiin eilen kotonamme. Juhlat sujuivat kaikesta häslingistä huolimatta oikein kivasti ja sain kuin saikin ristiäiskakun pöytään. Tästä ja muista ristiäistarjottavista lisää lähiaikoina, kun saan naputeltua ohjeet ja ladattua kuvat koneelle. Sitä ennen muita kesän aikana tehtyjä juttuja. Tässä tällä kertaa mansikkainen trifle.

Ystäväni tuli katsomaan vauvaa kesäkuun lopulla pienen poikansa kanssa. Halusin tarjota heille jotain helppoa ja nopeatekoista, sillä vauva nukkui miten sattuu, enkä ollut varma kauanko minulla on leipomisaikaa. Kaivoin pakkasesta esiin samanmoisen pehmoisen pohjan, mitä olin käyttänyt Raikkaassa minttu-suklaakakussa ja väsäsin siitä mansikkaisen triflen. Oli kyllä nopia tehdä! Ja helppo! Ja myös hyvänmakuinen! :)


Käytin täytteessä kerman ja itse tehdyn vähäsokerisen hillon lisäksi myös turkkilaista jogurttia. Siitä tulikin täytteeseen kivan raikas maku. Trifle ei muutenkaan ollut mikään erityisen makea myöskään tuon vähäsokerisen hillon takia. Laitoin sitä vain sen verran, että siitä tuli täytteeseen hieman maku. Esikoinen kävi vielä poimimassa kasvimaalta mansikoita väliin ja päälle laitettavaksi. Kiva, pikainen, kesäinen tarjottava :)

Nopea ja herkullinen trifle

Aineet:
1/2 annosta helppoa suklaakakkupohjaa (=toinen osa pohjasta, jonka käytin Raikkaaseen minttusuklaakakkuun)
2.5 dl Flora Vispiä
2 dl turkkilaista jogurttia
noin 1 dl itsetehtyä mansikka-punaherukkahilloa
tuoreita mansikoita

Mansikka-punaherukkahillo 
(olin tehnyt isomman annoksen alla olevilla mittasuhteilla. Käytin trifleen hillosta vain pienen osan):
noin 2/3 mansikoita (800g)
noin 1/3 punaherukoita (400g)
hillosokeria vajaa 3/4 hillosokeripussissa mainitusta määrästä (eli tässä tapauksessa reilu 400g)
(hillon teko-ohje: hillosokeripussin ohjeen mukaan tehtynä)

Ohje:
Vatkaa kerma vaahdoksi. Vatkaa joukkoon myös turkkilainen jogurtti sekä maun mukaan hilloa. Kermavaahto saa jäädä raikkaaksi.

Pilko suklaakakkupohjasta noin puolet kulhon pohjalle. Lusikoita päälle kermaseosta ja pilko päälle mansikoita. Tee toinen samanlainen kerros. Jätä halutessasi päälle ripoteltavaksi hieman suklaakakkupohjaa. Koristele mansikoilla ja vaikkapa sitruunamelissan lehdillä. Ja eikun kimppuun!






lauantai 23. heinäkuuta 2016

Punaherukkainen kinuskipiirakka piparmintulla


Päästiin poimimaan ensimmäinen erä punaherukoita (=kahdesta pensaasta toinen tyhjäksi) heinäkuun alkupuolella. Sato oli yllättäen melko hyväkin, vaikka kävin taas lintujen kanssa pientä taistelua siitä, kumpi saa niistä enemmän syötävää. Tällä kertaa linnut hävisivät taistelun ja perheen käyttöön saimme poimittua molemmista pensaista marjoja reilu 4 kiloa. Eilen kävin vielä tyhjentämässä naapurin pensaita, joten eiköhän näillä punaherukoilla hetken aikaa pärjätä. Osa päätyi pakkaseen talven varalta, ja osasta tuli leivottua tuoreeltaan. Tämä banoffeen tyyppinen kinuskipiirakka oli ensimmäinen juttu, jonka väsäsin. Piirakkaa tarjottiin kylään saapuneille tyttöjen leikkikavereille ja heidän äidillensä. Hyvin maistui ja eräs syöjä totesikin piirakan olevan lähes täydellinen. Kyseiseltä syöjältä tuo on jo aikamoinen kohteliaisuus :)


Olen tehnyt tällaisia punoffee-piirakoita jo aiempinakin vuosina. Koska mulla on jonkinlainen pakkomielle tuunata jokaista, herkulliseksikin havaittua leivonnaista, viime vuonna piirakkaa maisteltiin kardemummalla maistettuna. Tällä kertaa kohnasin hetken nettiä, ja sain sieltä idean yhdistää punaherukkaan piparminttua. Ja kyllä, aikas hyvää oli. Raikasta, makeaa ja kirpeää samassa paketissa, mmmmm!


Myös pohja koki muutoksen ja tein siitä rasvattoman korvaamalla voin maidolla (samaan tapaan kuin parissa aiemmassa juustokakussakin). Lopputulos ei ehkä ole aivan niin rapea kuin voita käytettäessä, mutta toimii mielestäni oikein hyvin, kunhan pitää maidon määrän maltillisena, eikä siis lutraa sen kanssa keksejä likomäriksi.

Mmm. Tätä kun saisi lisää.. :)


Punaherukkainen kinuskipiirakka piparmintulla eli punoffee

noin 24 cm

Pohja:
200g Digestive -keksejä
n. 3 rkl maitoa

Täyte:
2.5 dl Flora Vispiä
1.5 rkl vaniljasokeria
1 prk karamellisoitua kondensoitua maitoa
3 tippaa piparminttuöljyä
n. 2.5 dl punaherukoita

Pinnalle:
n.1 dl punaherukoita 
mansikoita
piparmintun lehtiä

Ohje:
Hienonna keksit ja sekoita joukkoon maitoa sen verran, että keksin murut pysyvät juuri ja juuri kasassa, kun niitä puristaa kämmenen välissä. Laita irtopohjavuoan reunat tarjoilulautasella ja painele keksiseos vuoan sisäpuolelle. Laita pohja hetkeksi jääkaappiin. Vatkaa sillä aikaa kerma vaahdoksi ja mausta vaahto sokereilla. Sekoita kondensoidun maidon joukkoon piparminttuöljy.

Levitä pohjan päälle kondensoitu maito. Ripottele päälle punaherukoita. Levitä kermavaahto marjojen päälle ja ripottele pinnalle lisää punaherukoita, mansikoita ja piparmintun lehtiä.

Vinkki:

torstai 21. heinäkuuta 2016

Pienet juustokakut + arvonta-asiaa

 

Lämpimiä kesäkelejä saatiin odotella jonkin aikaa, mutta ihanaa kun ne saapuivat. Ja mikäs sen ihanampi tapa nauttia näistä ja tulevista kesäisistä säistä, kuin käydä vaikkapa piknikillä ja ottaa mukaansa herkulliset ja helppotekoiset jälkiruoat. Tässä yksi ehdotus sellaiseksi; pienet juustokakut :) 


Pääsin jälleen 10 muun Blogiringin bloggaajan kanssa kehittelemään reseptiä Valio Violan tuorejuustoista. Violan maustetut tuorejuustot ovat olleet todella positiivinen yllätys, ja vaikken normaalisti maustettuja tuorejuustoja käytä, niin nämä ovat jääneet käyttööni. Itse ihastuin viime kerralla mango-tuorejuustoon ja halusin käyttää sitä jälkiruoassa tälläkin kertaa. Tällä kertaa kaupasta mukaan tarttui myös mustaherukka-tuorejuusto.


Tein noista kahdesta tuorejuustosta pieniä kahden maun juustokakkuja muffinssivuokiin. Tämän helpommaksi juustokakkujen tekeminen ei kovin helposti mene ja aineksiakin on vain kolme! Muffinssivuoan pohjalle laitetaan yksi keksi, jonka päälle laitetaan lusikoidaan tuorejuustoa, johon on sekoitettu muna. Vielä uuniin ja jäähdytys. Helppoa, eikö. Ja nopeaa!


Ennen paistamista pelkäsin hieman, jäävätkö keksit täysin koviksi, mutta lopulta niille kävikin päinvastoin ja ne tulivat juustokakkumassan alla pehmoisiksi. Keksin päällä oli mustaherukkainen tuorejuustokerros ja päällimmäisenä vielä mangon makuinen kerros. Tuo mustaherukkainen uutuus oli maultaan miedon mustaherukkainen ja sopi mielestäni oikein hyvin mangon kanssa yhteen. Kumpikaan maku ei jyrännyt toista. Juustokakkuihin saa kivasti vaihtelua laittamalla juustokakkumassaan erimakuisia tuorejuustoja.


Nämä pienet juustokakut tekee nopeasti jääkaappiin valmiiksi piknikkiä, muuta ulkoiluretkeä tai mökkireissua odottamaan vaikkapa edellisenä iltana, mutta niiden tekeminen onnistuu hienosti myös saman päivän aamuna, kun pakkaa huoneenlämpöiset kakkuset vaikkapa pieneen kylmälaukkuun muutaman kylmäkallen päälle. Kokeilin molempia tapoja. Eri kerroilla. Ensimmäiset jälkkärit nautittiin kotipihalla, kun taas toiset päätyivät pikaleivonnaisina mökkireissulle 7v. tytön tekeminä. Tässä tulee ohje :)

Pienet mustaherukka-mangojuustokakut

10-12 kpl

Aineet:
200 g Valio Viola mustaherukka-tuorejuustoa
200 g Valio Viola mango-tuorejuustoa
2 munaa
10-12 kpl (kaura)keksiä

Lisäksi:
Muffinssipelti ja paperisia muffinssivuokia

Ohje:
Laita uuni lämpeämään 175 asteeseen.

Lusikoi mustaherukka-tuorejuusto pieneen kulhoon. Lisää toiseen kulhoon mango-tuorejuusto. Lisää kumpaankin kulhoon 1 muna ja vatkaa kunnolla sekaisin.

Laita paperiset muffinssivuoat muffinssipellin koloihin. Laita kuhunkin vuokaan 1 keksi. Lusikoi  mustaherukka-tuorejuustoseos tasaisesti kunkin keksin päälle. Lusikoi päälle mango-tuorejuustoseos.


Paista noin 15-20 minuuttia, kunnes juustokakut ovat hyytyneet reunoilta, mutta hytkyvät edelleen keskeltä. Anna jäähtyä kokonaan ja laita jääkaappiin tekeytymään muutamaksi tunniksi tai yön yli.

Nappaa mukaan vaikkapa piknik-koriin.



Ja sitten vielä muistutus Valio Violan arvonnasta. Kaikkien 14.8 mennessä instassa tai facebookissa #violaretki-kuviaan postanneiden kuluttajien kesken arvotaan 100 euron lahjakortteja! Tarkempia tietoja löydät sivulta www.valio.fi/viola.


www.blogirinki.fi
Yhteistyössä Valio Viola

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...